Kortere vej fra patent til produktudvikling
”Jeg vil til enhver tid påstå, at ingen andre steder er der så tæt et parløb mellem forskning og forretningsudvikling, som her i Aalborg, og det er noget, som man lægger mærke til på globalt niveau i Nokia,” fortæller Jane Rygaard, som også forklarer, at det ofte er patentudvikling, som ligger til grund for standardiseringer inden for teknologi, og som så gør, at produktudvikling og kommercialiseringen kommer i slipstrømmen.
”Det er vigtigt for Nokia, at vi er her i Aalborg, for den viden, som findes og udvikles her, og som bliver delt videre til vores globale produktudviklingsafdeling er afgørende for, at vi kan gå hurtigere fra idé til test til produkt end vores konkurrenter – og ofte i forlængelse af et patent. Vi kan være et skridt foran, og derfor har Nokia på globalt plan øje for Aalborg, fortæller Jane Rygaard og fortsætter:
”Her vil jeg også gerne fremhæve testlaboratoriet Smart Lab på Aalborg Universitet, hvor idéer kan testes og vises frem. Vi har nogle gange kunder med derover, og det bliver meget hands-on på den måde og nemt for andre at sætte sig ind i. Det er klart en fordel ved vores beliggenhed”.
Er vi for beskedne i Aalborg?
”Jeg synes, vi skal turde være mere internationale i Aalborg. Vi har så meget at have det i, men det er som om, vi ikke synes, at vi behøver fortælle det højt. Det skal vi blive bedre til. Og blive bedre til at prale med det vi kan. Det er også en af grundene til, at jeg har sagt ja til at være ambassadør for Invest in Aalborg, som til daglig arbejder med at tiltrække internationale virksomheder og investorer til Aalborg”.
”Jeg er selv super stolt af det, vi kan i Aalborg, så jeg vil gerne være med til både at tage Aalborg med ud i verden og tage det internationale med hjem. Aalborg skal ikke via København. Vi skal bare ud. Som lokal afdeling af en global virksomhed kan vi også indirekte være Aalborgs stemme”, understreger Jane Rygaard.