Aalborg giver genlyd på det internationale audiomarked

- Aalborg er ikke for stor – og den er heller ikke for lille.

Sådan lyder det fra Lars Kristensen, medejer af Ansuz Acoustics, når spørgsmålet falder på, hvorfor det lige netop var her ved Limfjorden, at hifi-virksomheden, der udvikler, designer og producerer lydkabler, skulle sætte sine rødder.

Gennem to årtier har Lars Kristensen og hans kompagnon Michael Børresen arbejdet for den amerikanske hifi-virksomhed Nordost, men alligevel var det i Nordjylland, at deres fælles virksomhed skulle tage sine første skridt for otte år siden.

- Jeg er jo en Aalborg-dreng, selvom jeg har været lidt udenbys nogle gange, siger Lars Kristensen, der gennem sin tid for Nordost brugte to-tre måneder om året på den anden side af Atlanten.

- Aalborg er lidt en købstad, fordi den ikke er større end, at mange af de vigtige spillere i erhvervslivet kender hinanden. Sådan er det ikke i større byer som København. Dér er man ikke tæt nok på de vigtige aktører, og det kan gøre det svært for en virksomhed som vores. Det gælder også i forbindelse med rekruttering, forklarer Lars Kristensen.

Aalborgs erhvervsliv har desuden stor betydning for vækstmulighederne hos Ansuz Acoustics samt søstervirksomhederne - Børresen Acoustics, der designer, udvikler og sælger højtalere samt Aavik, der specialiserer sig inden for forstærkere.

Tillidsfulde banker og et samarbejde med Aalborg Universitet har også sat sit præg på hifi-virksomheden.

- Gennem Aalborg Universitet har vi fået adgang til helt særlig teknologi, som er en vigtig del af vores udvikling, siger Lars Kristensen om samarbejdet med studerende og professorer på AAU.

Fælles passion for dansk kvalitet

Det er derfor ikke uden grund, at Ansuz Acoustics nu har lokaler centralt i Aalborg.

Byen sætter sit præg på audiovirksomheden, hvor gode samarbejder og dialoger med erhvervsfolk og uddannelsesinstitutioner er med til at skabe de rammer, der skal til for at skabe en hifi-virksomhed i vækst.

Men ikke alene godt samarbejde og god dialog sikrer udviklingen i den aalborgensiske virksomhed, der særligt i løbet af 2019 oplevede en stor fremgang. Fokus på høj kvalitet er også et vigtigt pejlemærke hos Ansuz Acoustics.

- Min ambition har aldrig været at være den bedste, men at gøre mit bedste. Vi må ikke skuffe kunderne én eneste gang. Enten performer du, eller også gør du ikke, siger Lars Kristensen.

Han opsagde sin stilling hos Nordost for at forfølge sine drømme om et stærkt og godt samarbejde med Michael Børresen. Først blev det til et samarbejde om højtalervirksomheden Raidho, og i udgangen af 2012 søsatte de sammen Ansuz Acoustics.

I starten betød det, at de arbejdede fra hver deres hjemmekontor, men siden flyttede virksomheden til Industripark Nord i Støvring, hvor Ansuz Acoustics fra start fik rådigheden over 90 kvadratmeter.

Pladsen blev dog for trang, og med otte år på bagen har virksomheden nu 29 ansatte og har igen skiftet base – til Rebslagervej i det centrale Aalborg.

- Vi havde lært fra vores tid hos Nordost, at det var dumt at sætte sig med for store omkostninger fra start. Sådan knækker de fleste halsen. I starten tog Michael og jeg derfor slet ikke penge ud af Ansuz. Først da vi stod med et par millioner i egenkapital, begyndte vi at se på, hvad der var næste skridt, siger Lars Kristensen om den grundlæggende tilgang til virksomheden, som har præget Ansuz Acoustics siden begyndelsen.

En del af en stolt tradition

Gennem sine otte års levetid har Ansuz Acoustics haft sine op- og nedture.

Uanset med- eller modvind har virksomheden dog kunne nyde godt af det særlige danske audio-DNA, der vækker genklang ude på verdens store markedsplads.

- Der er ingen tvivl om, at hvis du siger, du er en dansk audioproducent, så har du allerede en hel masse plusser, når du er i kontakt med virksomheder ude i verden. Selvfølgelig leverer B&O gode produkter, men der er også mange andre danske audiovirksomheder, der laver et utroligt flot stykke arbejde, siger Lars Kristensen.

Han fortæller, at Ansuz Acoustics samarbejde med lokale, jyske producenter også er med til at sikre både god kvalitet og det særlige danske audio-DNA.

- Vi har god grund til at være stolt af branchen. Den er et resultatet af mange års hårdt arbejde af vores forgængere, siger han.

Trods udenlandske virksomheders forkærlighed for Danmark er audiomarkedet dog også fyldt med udfordringer.

- Det er et trængt marked med mange udbydere fra hele verden. Det er hårdt arbejde, men vi har fortjent at være med i feltet, siger Lars Kristensen om virksomheden, der eksporterer for 94 til 95 procent af sin omsætning.

100 millioner om seks år

Selvom der er trængt på audiomarkedet, ser det dog ud til, at Lars Kristensen og Ansuz Acoustics klarer skærene.

- Vi har egentlig ikke ambitioner om at være mega store. Men selvfølgelig er det vigtigt, at når du dyrker din passion, skal du også tjene penge, og det er vi gode til, siger Lars Kristensen med reference til årsregnskaberne.

Seneste opgørelse viste da også et årsresultat på 1,8 millioner kroner, der er en mangedobling set i forhold til året før. Desuden har virksomheden på trods af coronapandemien formået at hæve antallet af medarbejdere.

- I marts så det rigtig skidt ud, og jeg var meget bekymret. Men så eksploderede ordrebogen, siger Lars Kristensen, der i løbet af maj ansatte 11 nye medarbejdere.

Med solide tal i bagagen og en positiv udvikling er målet derfor også, at virksomheden i 2026 omsætter for 100 millioner kroner.

- Vi udvikler os mere og mere fra at være en håndværksvirksomhed til at være en industrivirksomhed, tilføjer Lars Kristensen.

Fakta

Navn: Lars Kristensen

Titel: Medstifter og medejer af Ansuz Acoustics, Børresen Acoustics og Aavik Acoustics

Alder: 68 år

Fritid: Passioneret sejler

Kæphest: Kodeordet er fokus. Hav altid for øje, hvor virksomheden skal bevæge sig hen.