CompanYoung er unge med de unge

Det ligger i navnet. Den aalborgensiske virksomhed CompanYoung har i høj grad fokus på ungdommen i kraft af deres kerneopgave, som er at tiltrække unge mennesker til virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer.

Men ungdommeligheden flyder også gennem organisationens egne lokaler i det centrale Aalborg.

- Vi er heldige med, at Aalborg Universitet og UCN er ret brede på deres uddannelser. Det er meget nemt for os at rekruttere. Vi har en stor pipeline af folk i byen, der uddannes hvert år med de kompetencer, som vi har brug for. Det er i høj grad generalister inden for kommunikation og marketing, mens vi også bruger en hel del tekniske profiler, hvor Aalborg ligeledes står rigtig stærkt, fortæller administrerende direktør Kevin Rebsdorf.

Virksomheden er også proaktive i at lære talenterne i byen at kende, inden de afslutter studierne. Derfor stifter mange af Aalborgs studerende i høj grad kendskab med CompanYoung i løbet af studietiden.

- Vi bruger mange praktikanter og studentermedhjælpere. Det er vores måde at rekruttere på. Det er jo ret simpelt. Man ved, at vi hele tiden søger praktikanter, og det giver os en rekrutteringskanal uden lige. Det er en position, som vi ikke kunne få i Aarhus eller København, siger han.

Dermed kender han i særdeleeshed til studerende og studielivet i Aalborg. Men det kommer også fra CompanYoungs historie, der har sit udgangspunkt gennem stifternes sene teenageår i selvsamme by.

Fritidsjob blev startskuddet

Hele eventyret startede nemlig, da Kevin Rebsdorf og Daniel Birkholm i 2008 så et hul i markedet på baggrund af deres egne erfaringer. Som gymnasieelever stod de selv og manglede en jobportal for ungarbejdere.

- Vi ville ud og finde et fritidsjob, men der var ingen jobportal. Derfra døde idéen lidt, indtil Daniel havde et skoleprojekt på HTX, hvor de skulle lave en fiktiv virksomhed, siger han.

- De unge syntes, det var fedt. Problemet var bare, at virksomhederne ikke havde det på samme måde. Men vi kløede på og fandt ud af, at der var noget, som hed elevpladser. Det var en lidt vigtigere ansættelse for virksomhederne, hvilket de gerne ville betale for, tilføjer Kevin Rebsdorf.

Arbejdet med at promovere elevpladser gav en indgående viden om at ramme de yngre målgrupper. Det er sidenhen blevet en markant del af CompanYoungs kompetencer den dag i dag.

- Vi kunne se, at det virkede rigtig godt, når vi pakkede det flot ind og lod kundens egne unge være frontfigurer. Så vi begyndte at lave nogle elevuniverser på kundernes hjemmeside. Det virkede. Vi landede hurtigt Dansk Supermarked som første, store kunde. Derfra gik der ikke lang tid, før vi havde en stor del af detailbranchen og rykkede videre til revision, fortæller direktøren.

Fra revision gik man videre til shipping, og med tiden blev fokusområdet hurtigt young employer branding i helhed - altså rekruttering af unge.

Siden har CompanYoung især specialiseret sig i at rekruttere for uddannelsesinstitutioner. Dermed er uddannelsesmarkedet i form af eksempelvis efterskoler og gymnasier blevet en stor del af Aalborg-virksomhedens grundlag.

Midtbyen skal være attraktiv

CompanYoung har hovedkontor oven på shoppingcentret Friis på Nyhavnsgade, mens man tidligere havde hjemme lige ved siden af Limfjordsbroen. Ledelsen prioriterer altså at være centralt placeret i byen.

Det spiller igen ind i den unge profil.

- Som arbejdsgiver er jeg ret optaget af, at Aalborg er en fed by at være i. Vi har bare mange unge mennesker, og vi vil gerne, at de kan fortsætte dagen efter fyraften nede i byen. Derfor vægter vi det højt at ligge centralt. Vi kunne få mange flere kvadratmeter til en helt anden pris uden for byen, men så ville vi miste en del energi, siger Kevin Rebsdorf.

Derfor glæder han sig også over, at Aalborg Kommune gennem en årrække har brugt ressourcer på at åbne havnefronten for byens borgere.

- Skal man tiltrække internationale medarbejdere eller folk fra andre byer, så er det nemmere, hvis byen er fed at være i. Derfor er det vigtigt at prioritere bymiljøet herinde. Det skal vi blive ved med, slår han fast.

En større fisk i en mindre dam

Hos CompanYoung besluttede man sig tidligt for at etablere et kontor i København med henblik på at være tættere på flere kunder. Man har således været repræsenteret i hovedstaden siden 2012. Men siden er de blevet klogere på, hvor fokus skal lægges.

Der er 75 ansatte i virksomheden i dag - hvoraf 60 sidder i Aalborg.

- Som udgangspunkt har vi et ansættelsesstop i København, fordi vi gerne vil ansætte i Aalborg. Det er bare bedst at have folk så vidt muligt samlet. Man mister kultur ved at have flere organisationer hver for sig, forklarer Kevin Rebsdorf.

- Det er også nemmere i Aalborg med eksempelvis rekruttering og lokaler. Vi synes selv, at vi har nogle af de fedeste lokaler, man kan få i Aalborg. Det kunne ikke købes for penge i København, siger han.

Dermed nyder CompanYoung godt af at ligge i Aalborg og ikke mindst være en af de absolut mest markante virksomheder i Nordjylland inden for sit felt.

- Vi er store i Aalborg, men i København ville vi være mere gennemsnitlige. Vi nyder godt af at være en større fisk i en mindre dam. Men dammen er ikke så pokkers meget mindre, når man tænker på, at uddannelsesinstitutionerne er lige i vores baghave, siger CompanYoung-lederen.

- Vores rekrutteringsgrundlag er lige så godt i Aalborg som i København. I København er der bare flere om buddet, tilføjer han.

Fakta

Navn: Kevin Rebsdorf

Titel: Administrerende direktør og medstifter

Alder: 32 år

Kæphest: Vi skal være professionelle og ordentlige, men det skal være sjovt

Fritid: Familie og cykling - for eksempel i CompanYoung Cycling