Fritidsjob blev startskuddet
Hele eventyret startede nemlig, da Kevin Rebsdorf og Daniel Birkholm i 2008 så et hul i markedet på baggrund af deres egne erfaringer. Som gymnasieelever stod de selv og manglede en jobportal for ungarbejdere.
- Vi ville ud og finde et fritidsjob, men der var ingen jobportal. Derfra døde idéen lidt, indtil Daniel havde et skoleprojekt på HTX, hvor de skulle lave en fiktiv virksomhed, siger han.
- De unge syntes, det var fedt. Problemet var bare, at virksomhederne ikke havde det på samme måde. Men vi kløede på og fandt ud af, at der var noget, som hed elevpladser. Det var en lidt vigtigere ansættelse for virksomhederne, hvilket de gerne ville betale for, tilføjer Kevin Rebsdorf.
Arbejdet med at promovere elevpladser gav en indgående viden om at ramme de yngre målgrupper. Det er sidenhen blevet en markant del af CompanYoungs kompetencer den dag i dag.
- Vi kunne se, at det virkede rigtig godt, når vi pakkede det flot ind og lod kundens egne unge være frontfigurer. Så vi begyndte at lave nogle elevuniverser på kundernes hjemmeside. Det virkede. Vi landede hurtigt Dansk Supermarked som første, store kunde. Derfra gik der ikke lang tid, før vi havde en stor del af detailbranchen og rykkede videre til revision, fortæller direktøren.
Fra revision gik man videre til shipping, og med tiden blev fokusområdet hurtigt young employer branding i helhed - altså rekruttering af unge.
Siden har CompanYoung især specialiseret sig i at rekruttere for uddannelsesinstitutioner. Dermed er uddannelsesmarkedet i form af eksempelvis efterskoler og gymnasier blevet en stor del af Aalborg-virksomhedens grundlag.