Badeanstalten værdsætter lokale samarbejder

Nørresundby-virksomheden Badeanstalten har siden 2002 produceret sæbe samt andre velvære- og hudplejeprodukter. Ideen opstod, da Iben Park Holm i sin lejlighed i Aalborg begyndte at eksperimentere med at lave sæbe.

- Hun gik ned i gågaden i Aalborg og spurgte i butikkerne, om det var noget for dem at sælge. Da hun ringede ned en uge senere for at høre, om der var blevet solgt noget, var det hele udsolgt.

Det fortæller Jan Park Holm, der er administrerende direktør i Badeanstalten og gift med Iben Park Holm.

Siden har Badeanstalten langsomt vokset sig større på produktion og sortiment. I 2004 fik virksomheden sine første produktionslokaler i Brønderslev. Senere kom en udvidelse, og i 2015 flyttede man til Nørresundby, mens en stor del af pakkeriet fortsat håndteres i Brønderslev.

I dag sælger virksomheden både til private - gennem egen webshop - og erhverv i form af forretninger og kæder.

Holder det lokalt

Med sin oprindelse i Nordjylland holder Badeanstalten fortsat på det lokale præg. Virksomheden prioriterer en lang række nordjyske samarbejdspartnere og samarbejder på tværs af de nordlige kommuner.

Et godt eksempel er Svinkløv Badehotel.

- På vores bryllupsdag i september 2016 var vi på Svinkløv Badehotel og spise,. Her talte vi om, at det kunne være en spændende udfordring at samarbejde med dem. I forbindelse med genopbygningen ringede de derfra og fortalte, at de havde hørt om os, og de gerne ville have lokalt producerede produkter, siger Jan Park Holm.

Resultatet blev et samarbejde, hvor Svinkløv Badehotels egne produkter er blevet en realitet med hjælp fra Badeanstalten.

Hjælp fra naboen

Som et sideprodukt til Svinkløv-sæben fik Badeanstalten udstyret produkterne med et beslag, hvori sæberne er placeret. Dermed går man en anden vej end de typiske hotelsæber i små udgaver.

- Det er ikke en bæredygtig løsning med små emballager, hvor der næsten ikke er noget i. Derfor prøver vi at vise, at sæben er en del af værelset og ikke noget, man tager med hjem, siger Badeanstalten-direktøren.

Beslagene er lavet i samarbejde med en af nabovirksomhederne i Lindholm. Dermed går det nordjyske aspekt hele vejen rundt i eksemplet med Svinkløv Badehotel.

- Vi ville godt kunne få lavet beslagene til en brøkdel af prisen i Kina, men det vil vi ikke. Så må det koste lidt mere, og vi må tjene lidt mindre. Vi kan godt idéen i og følelsen bag, at det er lavet på den anden side af vejen i stedet for på den anden side af jorden, siger Jan Park Holm.

- Jeg synes faktisk også, at vi i Danmark kan lave rigtig meget for fornuftige penge og i en god kvalitet, tilføjer han.

Et bredt udsyn til verden

Foruden erhvervsmiljøet i Aalborg Kommune oplever Jan Park Holm også, at indstillingen hos medarbejdere og samarbejdspartnere passer godt til virksomhedens ambitioner.

- Man fornemmer et unikt drive, når man er i Aalborg. Der er et bredt udsyn fra Aalborg, og det er nemt at se verden herfra, siger han.

- Vi er en landsdækkende virksomhed med forhandlere i hele landet. Kommer man for langt væk fra storbyens puls, kan man måske glemme den del en smule, lyder det fra direktøren.

Dermed har en flytning givet virksomheden nogle nye aspekter.

- Det virker nemmere for vores samarbejdspartnere at komme forbi her. Det betyder bare noget at ligge her i forhold til, at de fleste mennesker har et forhold til at køre ind til byen, siger Jan Park Holm.

 

Satte tempoet ned

Selvom produktionen har vokset sig stor for Badeanstalten, bliver det fortsat prioriteret, at produkterne er håndlavet. Derudover vil man gerne være med til at sætte et grønt aftryk i verden og arbejder i en endnu mere miljøbevidst retning.   

- I gamle dage var vi på messe to gange om året og kom med katalog to gange om året. Det var enormt stressende for alle parter i virksomheden, fordi vi hele tiden havde udvikling i tankerne. Men vi filosoferede os frem til, at det gik imod det, som vi rent faktisk står for. Badeanstaltens produkter handler om velvære og ro, og den DNA skal vi have ind i virksomheden, siger Jan Park Holm.

Derfor satte Badeanstalten tempoet ned i forhold til at lancere nye produkter, hvilket også er ressourcetungt og miljøbelastende. I stedet har virksomheden valgt at rette fokus mod sine eksisterende produkter.   

- Vi har det sådan, at vi skal kun lave noget nyt, hvis vi kan lave noget, der reelt er bedre, siger Jan Park Holm.

 

Dansk på den gode måde

I mødelokalet i Lindholm hænger en række billeder på væggen i mødelokalet. De er i sort/hvid og viser Hendes Majestæt Dronning Margrethe II under hendes besøg på virksomheden i 2011.

Kongehuset som symbol hænger nemlig godt sammen med Badeanstaltens brand. Selvom kunder fra nære markeder som Sverige, Norge og Tyskland forstår navnets betydning, har det alligevel et jordnært og lokalt aspekt i danske ører.

- For os står Kongehuset for, at man er ordentlig og gør sig umage. Det er dansk på den gode måde, ligesom vi har valgt et lidt gammeldags, dansk navn, forklarer han.

Fakta

Navn: Jan Park Holm

Titel: Direktør

Alder: 44 år

Fritid: Styrketræner og vinterbader

Kæphest: Hvad ville Margrethe gøre?