Historien forpligter i Nibe

Vi sidder og snakker over kaffen i et lille lokale under butikken. Det er et gammelt beskyttelsesrum, som nu er indrettet som tekøkken, og det siger meget om historien bag Tøjhuset i Nibe.

Tøjhuset har nemlig haft samme placering siden 1907, efter Chr. Christensen grundlagde den lokale tøjforretning i 1890. I dag er det femte generation af familien, som står i spidsen for butikken, i form af Charlotte Kirk og Lars Kirk Larsen.

- Det er interessant at have den historie, som ligger bag, at Charlottes tipoldefar startede det hele. Skulle man lege med tanken om at skifte navn, ville det ikke gå. Folk her er vant til at komme her, og det må man ikke tage for givet. Der er en stor hjælp i at have den anciennitet, men kræver også, at man bibeholder den service, som folk kender herfra, fortæller Lars Kirk Larsen.

- Kunderne står jo ofte og fortæller om, at de har handlet med min svigerfars farfar. På den måde forpligter det, og man vil nødigt være den, der er skyld i, at nøglen drejes om efter alle de år, tilføjer han.

Der er dog ikke noget, som tyder på, at Tøjhuset må dreje nøglen om. Handelslivet i oplandsbyen Nibe er nemlig i flot udvikling og trives, selvom byer af samme størrelse ofte kæmper for at holde kunderne i de lokale butikker.

Et ungt butiksliv

I Nibe Handelsforening nyder man nemlig godt af, at de forhenværende erhvervsdrivende tænkte fremad. Det glæder Lars Kirk Larsen, der er formand i handelstandsforeningen, sig over i dag.

- Man drev jo sin selvstændige butik og fandt ud af, at det er svært at stå alene. Man kan ikke undvære sin nabo, selvom det kan være en konkurrent i dagligdagen på et bestemt produkt. Vi tiltrækker folk udefra og holder på vores kunder, fordi vi har et samlet udvalg. Derfor skal vi stå sammen og have et mål for, at alle er interesseret i at have en handelsby i Nibe om 10 eller 15 år, fortæller han.

- Det store generationsskifte er taget herude. Vi har ikke nogen, der står til at trække sig foreløbigt. Det er nogle ret unge butiksejere i byen, tilføjer tøjhandleren.

Det passer godt sammen med befolkningsvæksten i Nibe og ikke mindst tilflytterne, som især er unge børnefamilier. De er nemlig på udkig efter den placering, som nibenitterne nyder godt.

- Kunsten er at holde på folk. Nibe har været i en voldsom vækst med tilflytning, og man skal sørge for, at de nye kommer ind i byen. Vi har lavet mange arrangementer henvendt nybyggerne, som skal ned og se, hvad der ligger i selve byen, siger Lars Kirk Larsen.

- Folk vil ud til skov og vand. Vi har et rigt foreningsliv og handelsliv. Det gør, at folk fra Aalborg gerne kigger ud mod Nibe, når de skal finde et nyt hjem. De falder for den ro, der er her, selvom der også sker noget i hverdagen, fortæller han.

Nærvær er centralt

Det kræver dog også meget af de forretningsdrivende i Nibe for at holde erhvervslivet i gang og få tilflytterne til at bruge de lokale butikker.

- Man skal sørge for, at kunderne føler sig værdsatte, set og hørt. Vi står alle til ansvar nede på den lokale kro, hvis vi ikke gør tingene ordentligt. Derfor er ærlighed og nærvær en stor del af at drive forretning i en by som Nibe, lyder det fra Lars Kirke Larsen.

- Derfor vil vi også gerne ansætte lokale ansigter eller nogen, der gerne vil være i den rolle. Man skal kunne smile, være glad og snakke med kunderne uanset sted og tidspunkt, siger han.

I Tøjhuset Nibe har man nemlig en helt særlig forventning til den viden, der er bag disken. Det bunder delvist i tøjbutikkens lange historie i den lille fjordby vest for Aalborg.

- Der er ikke nogen mænd med, når der købes gaver til jul. Vi skal kunne størrelserne på dem alle. Det bliver ikke nemmere, mens byen vokser, men det er centralt, at vi kan størrelserne på manden eller bedstefaren. Det skal vi kunne for at give den ekstra service, som man ikke oplever andre steder, siger Lars Kirk Larsen.

Samtidigt skal man have in mente, at mere eller mindre alle slags produkter er få klik væk på internettet eller kun kræver en kort køretur til Aalborg. Derfor kræver det også et større og ikke mindst et gennemtænkt udvalg.

- Man skal beslutte sig for, hvad man vil og har råd til. Derfor er det vigtigt, at man ser på sit sortiment og går i en bestemt retning. Man søger noget med lys og lygte for at få en kundestrøm. Vi kan ikke holde folk fra at køre til Aalborg, og det skal vi heller ikke, men vi skal give folk muligheden for at handle lokalt, lyder det afsluttende fra ham.

Fakta

Navn: Lars Kirk Larsen

Titel: Indehaver

Kæphest: Service driver værket. Man skal sørge for, at kunderne føler sig værdsatte, set og hørt