Fuld fart frem

Med en nordjysk beskedenhed og begge ben på jorden driver Jonas Hütscher Hejlesen intet mindre end fire caféer og butikker i Aalborg. Fire steder, der alle har det velkendte Penny Lane koncept.

"Man skal føle sig velkommen det øjeblik, man træder ind ad døren. Det skal være rart at være her, og vi sørger altid for at være nærværende overfor vores kunder og levere et godt produkt hver eneste gang", forklarer ejer Jonas Hütscher Hejlesen.

I løbet af de senere år har Penny Lane udvidet til både lufthavnen, Aalborg Zoo og senest på Østerbro. Det har krævet mange ressourcer, men det har hele tiden været vigtigt for Jonas Hütscher Hejlesen, at man kan se, det er en Penny Lane, man træder ind på.

"Vi vil gerne holde konceptet ret stramt, og derfor har vi valgt, at det er det samme alle fire steder. Selv hvis du går herinde uden at have set skiltet, skal du vide, du er på Penny Lane. Det er lykkedes rigtig godt, synes jeg", lyder det fra Jonas Hütscher Hejlesen.

 

Dagligdagen skal fungere

For de seneste år har der været fart på for Penny Lane. Faktisk har der været fart på siden 2018, hvor Jonas Hütscher Hejlesen overtog Penny Lane. Et sted, hvor han der forinden havde arbejdet i seks år, men siden 2018 har han stået som ejer.

Der er sket meget siden 2018 – også for Jonas Hütscher Hejlesen selv, som i takt med de mange ny butikker har måtte acceptere, at hans prioriteter har skulle justeres.

"Jeg skal vænne mig til, at der bare er rigtig mange ting, der skal være styr på, så dagligdagen kører, for der er bare flere opgaver, når man driver fire steder. Jeg vil jo helst være her i butikken, for vi gør virkelig meget ud af, at det skal være sjovt at gå på arbejde, men jeg skal også have dagligdagen til at løbe rundt alle fire steder".

Alligevel er Jonas Hütscher Hejlesen ikke i tvivl om, at det har været den rigtige beslutning at åbne flere butikker med alt det, der kendetegner Penny Lane.

"Vi skal ikke udbrede konceptet, hvis vi ender med ikke at leve op til den forventede standard, men det synes jeg, vi formår alle fire steder lige nu. Man kan vælge at forblive lille og blive i det sikre resten af sit liv, eller også skal man prøve tingene af og se, om det kan noget mere. Nu er vi ved nogenlunde at få stederne op at køre stille og roligt, og alle butikker løber rigtig fint rundt".

Fokus på konditeri

Siden 2018 har Jonas Hütscher Hejlesen hele tiden formået at lave små justeringer i det ellers velkendte koncept.

"Helt fra starten troede jeg på, at det her kunne mere som koncept. Vi er blevet mere et konditori, end vi har været tidligere, og vi har udviklet vores kager, så der eksempelvis er kommet mere vegansk og andre tilbud til kunderne".

Nogle gange går de nye koncepter godt – og andre gange gør de ikke. Men det er ikke noget, Jonas Hütscher Hejlesen tager så tungt. Han har blandt andet åbnet et creperi samt afprøvet en juice-serie i tidens løb, hvor han har måtte sande, at det ikke gik.

"Jeg er ret hurtigt videre i teksten, og jeg er god til at stoppe tingene i tide og så komme videre. Det nytter ikke noget at dvæle ved tingene, hvis det ikke lykkedes. For nu tror jeg, vi har fundet ud af, at vi skal køre på med Penny Lane og gøre det, vi er gode til".

Ydmyghed frem for alt

Uanset om det er i hjertet af Aalborg eller i Aalborg Zoo er der især én ting, som er vigtig for Jonas Hütscher Hejlesen:

"Man skal altid holde sig ydmyg. Det er så vigtigt for mig. Man skal aldrig bare hvile på laurbærrene, for en succes kan vendes til en fiasko med et fingerknips, hvis du ikke hele tiden bliver ved med at være ydmyg for at ville gøre det endnu bedre i morgen".

Han er vokset op i Vejgaard. Derfor giver det også en vis stolthed at have været med til at drive og videreudvikle på et koncept, som langt de fleste aalborgensere kender til.

"Det er ikke nødvendigvis noget, jeg tænker over til dagligt, men jeg er stolt af det, jeg har lavet. Der er noget meget tilfredsstillende over at se, at ens idéer virker".

Aalborg skal være for alle

Med en by, som hele tiden udvikler sig, er der altid potentiale for nye lokationer i Aalborg, og det er også en udvikling, som Jonas Hütscher Hejlesen har fulgt tæt igennem årene.

"Aalborg har været igennem en fed udvikling. Der er enormt mange ung og studerende her, og der er kommer meget kultur til byen. Jeg kan virkelig mærke, at særligt de unge prioriterer at komme ud. Jeg synes, at Aalborg er blevet mere urban".

For Jonas Hütscher Hejlesen er Aalborg også en by, hvor der mulighed for at tage socialt ansvar som erhvervsdrivende.

"Vi tager mange elever, og vi har også haft tre forløb med piger, som har angst. Kommunen ved, vi kan rumme dem, og de føler sig godt tilpas herinde. Tit handler det om, at pigerne har brug for at føle sig som en del af noget".

For det er netop en del af Penny Lanes DNA, at der skal være plads til alle. Hvorvidt Penny Lane med tiden åbner flere steder i enten Aalborg eller udenfor Aalborg, tør Jonas Hütscher Hejlesen ikke spå om.

"Jeg tror ikke, vi skal udvide mere her i Aalborg, men det kan være, jeg får en anden idé i morgen. Da vi lige havde åbnet på Østerbro, tænkte jeg, at vi aldrig gør det her igen, men når der så er nogle fra København, som ringer, er jeg jo alligevel fristet. Men lige nu fungerer det godt, at vi kun er i Aalborg, hvor vi eksempelvis kan have samme bageri til det hele, og kunderne ved, hvad står for".

Fakta

Navn: Jonas Hütscher Hejlesen - 38 år

Titel: Ejer af Penny Lane

Fritid: Familie (og desværre for lidt sport)