Internationale Aalborg

Det seneste år har GateHouse øget deres medarbejderantal med ca. 40%. Tracking-software til logistik og transportbranchen er den primære årsag, og netop nu er de ved at slå hul på det amerikanske marked. Derfor er det vigtigt for dem at have base i en international by, der understøtter deres forretning.

GateHouse blev stiftet i 1992 og laver kommunikationssoftware, som sælges globalt og sikrer effektiv kommunikation mellem systemer. De arbejder inden for tre områder; satellitkommunikation, tracking-løsninger inden for det maritime område og tracking-løsninger inden for logistik.

Der tales 10-12 sprog i GateHouse, og derfor er det – ifølge CEO Michael Bondo Andersen – helt afgørende, at Aalborg er internationalt orienteret. ”2/3 af vores omsætning ligger uden for landets grænser, og det er derfor vigtigt for os, at Aalborg er en international by – og det er den”.

Men hvordan er en by egentlig international orienteret?   

Vi taler videre ved bordet på Michaels kontor, og han uddyber: ”Det er nemt at drive global virksomhed her. Der er en effektiv lufthavn, en effektiv motorvej og der er gode uddannelses- og arbejdsmuligheder for vores internationale ansattes familier”. Særligt det sidste lægger han vægt på, for det er én af nøglerne til at fastholde de gode medarbejdere, pointerer han. I samme åndedrag langer han ud efter kritiske røster og siger: ”Nogen bilder sig ind, at Aalborg er udkant, men alt fungerer jo. Det er nemt at komme ud i verden”.

Samarbejde på tværs

Det er tydeligt at mærke, at Michael selv er åben og imødekommende og måske netop derfor, sætter han pris på en ”høj grad af åbenhed og vilje til at snakke om tingene” i Aalborg. Selvom han ikke har haft meget med kommunen at gøre – sådan direkte – mener han, at der er en god, pragmatisk tilgang til tingene – ”og trafikken glider”, tilføjer han med et smil på læben og leverer en humoristisk anekdote om en nylig tur til Aarhus. ”Aalborg er en stor by, men ikke for stor”.

Mens vi er ved emnet om samarbejde, nævner han, at der alle dage har været et solidt samarbejde med Aalborg Universitet. I øjeblikket er de eksempelvis – sammen med flere virksomheder – med i projektet ”DiRECTLY”, som handler om at løse udfordringen med såkaldt tomkørsel. Michael fortæller, at samarbejdet selvfølgelig også skal give mening på bundlinjen. ”Når sådan et samarbejde med andre virksomheder og universitetet fungerer, er det fordi, det er interessant, og fordi det kan generere noget forretning”.

Som afrunding til det tværfaglige samarbejde tilføjer Michael, at de lokale institutioner godt kan have lidt for meget fokus på det lokale. ”Det er ikke nogen kritik, men nogle gange kan det åbenlyse samarbejde være svært at komme frem til på grund af kommunegrænsen, men det gælder vel alle kommuner” fremlægger han.

Forventning om fremtidig investering i nye tiltag

Næste kapitel for GateHouse, kan være godt nyt for iværksættere og virksomheder, som ligger inde med interessante projekter inden for B2B software-branchen. Michael fortæller nemlig, at ”hvis det går godt med logistikindsatsen i USA, vil vi gerne byde ind i iværksættermiljøet og andre virksomheder. Vi er meget opsatte på at bidrage til realisering af nye muligheder inden for vores kompetenceområder og investere i nogle nye idéer, nye virksomheder eller eventuelt investere sammen med nogen”.

Fakta

Navn: Michael Bondo Andersen

Titel: CEO og stifter

Alder: 58 år

Fritid: Sejlsport

Kæphest: ”Der er ingen grund til at lave den samme fejl to gange”