Stærk nordjysk mentalitet gør en forskel

Hos reklamebureauet Det nye sort A/S er der højt til loftet, når det gælder kreative koncepter og et bevidst fokus på design som et håndværk. Vi har mødt stifter og kreativ direktør, Nichlas Tougaard til en snak om at drive virksomhed med høje ambitioner og internationalt potentiale fra basen i Aalborg.

Med en grafisk baggrund, bureau-erfaring og høje ambitioner kastede Nichlas sig i 2009 ud som selvstændig og etablerede reklamebureauet Det nye sort, der har til huse på Nytorv med en fabelagtig udsigt over byen og havnefronten.

 

Håndværk og big data

”Det grafiske håndværk og den gode idé har altid været vigtige for mig. Jeg har haft en dygtig læremester, som skubbede til mig - og af natur, har jeg altid været ambitiøs og haft fokus på at udvikle mig. I Det nye sort er kreativitet i højsædet. Det er vigtigt at vende det hele lidt på hovedet og tænke anderledes for at gøre indtryk og sætte sit aftryk i en verden fyldt med reklamer”, fortæller Nichlas og fortsætter:     

”Big data og analyse er vigtig, når det kommer til kommunikation, men mennesker er bare irrationelle af natur, og derfor er det følelsesmæssige, den gode idé og håndværket endnu vigtigere”.

 

Der er ingen laurbær i Nordjylland

Når Nichlas bliver spurgt, hvad der er særligt ved Aalborg, er han slet ikke i tvivl:

”Her er masser af muligheder i Aalborg, og vi er gode til at gribe dem. Og så er her en særlig nordjysk mentalitet, hvor en aftale er en aftale, og man holder, hvad man lover. Det går nordjyder rigtig meget op i, og det gør det nemt at navigere i vores erhvervsliv”, forklarer Nichlas, som oprindeligt er midtjyde.

”Jeg oplever, at her er en ivrighed for at bevise sig, en vilje og en interesse i altid at gøre sit bedste. Dét, tænker jeg, bunder i vores fortid som en stolt arbejderby. Der er nemlig ingen laurbær i Nordjylland, fordi vi er ivrige efter at komme ud over steppene og bevise, hvor gode vi er”, uddyber han.

Konkurrerer ikke med København

”Samtidig oplever jeg, at vi i Aalborg som landets 3. største kommune faktisk hviler i os selv langt hen ad vejen. Vi behøver ikke konkurrere med København, og vi har ikke brug for at sælge varm luft, for vi er dygtige, som dem vi er. Den der stolthed er ikke til at komme uden om”, forklarer Nichlas, som er engageret i en række erhvervsnetværk i Aalborg og Nordjylland.

Her fremhæver Nichlas blandt andet, at vi som nordjyder er gode til at skabe langvarige relationer, og at erhvervslivet generelt er meget bevidste om, at vi sammen står stærkere.

Opbakning til erhvervslivet

”Det er min oplevelse, at vi har en borgmester og en kommune, som bakker op om erhvervslivet, og som tager udgangspunkt i, at virksomheder skal lykkes.

Da vi etablerede Det nye sort fik vi god sparring i forhold til opstart og forretningsudvikling og senere hjælp til ansættelse af de første akademikere. Alt sammen bidrag, som har medvirket til, at vi har kunnet skalere op relativt hurtigt, fortæller Nichlas”.

 

New York, London eller Aalborg

I forhold til rekruttering af de bedste designere til kontoret i Aalborg, fortæller Nichlas, at Aalborg ikke altid er et oplagt førstevalg for de dygtigste nyuddannede designere.

”De tænker oftest New York, London og måske København, før de tænker Aalborg. Det er lidt som om ’kun Aalborg’ kan være en hæmsko. I min optik har lokalitet dog ikke betydning for dygtighed, så vi skal altså passe lidt på med vores selvironi, og hvordan vi omtaler Nordjylland, påpeger Nichlas.

Internationale ambitioner
Aalborg Lufthavn bliver fremhævet som et vigtigt parameter for at kunne indfri firmaets internationale ambitioner, som indeholder en drøm om blandt andet Oslo, London eller New York”.

"Lufthavnen er altid lige rundt om hjørnet her, og det betyder alverden. Selvom det er som om, der er længere fra København til Aalborg end fra Aalborg til København”, fortæller Nichlas med det smil.

Bureauet sigter internationalt, for som Nichlas understreger: ”Det skaber ekstra muligheder og stiller høje krav til os om hele tiden at udvikle os som bureau for altid at være de bedste”.

Nomineret til prestigefyldt pris

Det nye sort har de sidste par år arbejdet ambitiøst mod at blive nomineret til Creative Circle Award, som er Danmarks mest prestigefyldte prisuddeling, når man er i den kreative branche.

”Vi er blevet nomineret i kategorien ’Print/Design’ for et projekt, vi har udarbejdet for Randers Tegl, hvilket betyder rigtig meget for os”, fortæller Nichlas og fortsætter: ”Alene det at blive nomineret er en blåstempling af vores forretning, vores kompetencer og vores ambitioner, slutter Nichlas vores snak om at drive virksomhed i Aalborg”.

Fakta

Navn: Nichlas Tougaard, 35 år

Titel: Stifter, partner og kreativ direktør for Det nye sort A/S

Fritid: Surfing og vandsport generelt, står bag Waater Festivals i bl.a. Aalborg og Mariager