Aalborg var en lakmusprøve for SushiMania

SushiMania startede tilbage i 2009 med at introducere det såkaldte pick’n mix-koncept med sushi i Aalborg. I dag har kæden en lang række danske butikker og kigger uden for landegrænserne. Men Aalborg er fortsat en afgørende faktor i SushiManias konceptudvikling.

Det fortæller Nathalie Ina Kühl, der er medejer af kæden og står for de nordjyske afdelinger - i Hobro, Hjørring og Aalborg.

"Hvis først aalborgenserne bider på et koncept, er vores erfaring, at det også fungerer i resten af landet. Så jeg anser Aalborg som en legeplads, hvor vi kan prøve ting af og se, om de holder," lyder det fra den 29-årige.

Hun peger selv på deres egen udlevering, der foregår på eldrevne scootere og uden tredjepartsleverandører. Det er et vigtigt led i SushiManias fokus på bæredygtighed, og aalborgenserne var de første til at opleve initiativet.

 

Krævende på den gode måde

Når medejeren af SushiMania ser Aalborg som en legeplads, mener hun ikke, at man kan kaste hvad som helst op i luften. Nathalie Ina Kühl ser nemlig den nordjyske blåstempling som en afgørende faktor for, om en idé holder på den lange bane.

"Nordjyderne er lidt langsomme til at tage noget nyt til sig. Men når de gør det, er det med meget loyalitet. Det er gode kunderelationer med stor værdi, når man først overbeviser aalborgenserne," siger hun.

Og man må sige, at aalborgenserne er overbeviste.

SushiMania har fire butikker i Aalborg som en del af kæden, der er videreudviklet som et franchisekoncept. I skrivende stund er der knap 30 butikker i landet med den særlige mulighed for at vælge enkelte stykker stykker frem for den typiske rulle á otte.

"Aalborg har været en god lakmusprøve for at se, om det fungerer. Nordjyderne er krævende på den gode måde. Det er meget nordjysk at ville have noget for pengene, så det går rimelig smurt med at komme ud til andre byer, når man er oppe at køre i Aalborg," siger Nathalie Ina Kühl.

 

Bæredygtigheden blomstrer

En af de største blåstemplinger, som de skeptiske og prisbevidste nordjyder har givet, er SushiManias arbejde med bæredygtighed. Foruden den eldrevne udlevering med kædens egne folk er der nemlig mange aspekter af bæredygtighed, når man arbejder med fisk.

"Vi har brugt bæredygtigt, certificeret fisk siden 2012. Vi tænkte helt egoistisk på vores forretning med den beslutning. Der skal også være fisk i havet til at drive SushiMania om 10 eller 20 år," forklarer medejeren.

"Ud fra det har vi videreudviklet på bæredygtighedsfronten. Vi integrerer det i alle de problemer, som skal løses," tilføjer Nathalie Ina Kühl.

Siden kæden selv begyndte at arbejde med bæredygtighed, oplever de også, at kunderne selv er blevet mere opmærksomme på det aspekt i deres madvalg.

"Jeg ser en stor udvikling i forhold til efterspørgslen på bæredygtighed hos dem, der kommer ind i vores butikker. Erhvervslivet er også blevet bedre til at finde gode løsninger, der gør det nemmere at arbejde med bæredygtighed," siger hun.

Fakta

Navn: Nathalie Ina Kühl

Titel: Medejer

Alder: 29 år

Fritid: Læser tysk som fuldtidsstudie på Aalborg Universitet og danser argentisk tango

Kæphest: Bæredygtighed skal ses som en løsning - ikke en udfordring