Byens liv hjælper MapsPeople til kandidater

På nordsiden af Limfjorden har MapsPeople udsigt over vandet og ind mod Aalborg. Gennem knap 10 år har tech-virksomhed produceret kort i flere forskellige former og til forskellige platforme med base i Aalborg Kommune.

Virksomheden med den spæde start i 1997 har været gennem flere forandringsprocesser gennem årene til i dag, hvor kerneområderne er indendørsnavigation og Google Maps-integrationer.

- Vi kommer fra at lave kort. Det har været kernen helt fra starten. Det har handlet om kort hele vejen igennem, og så har vi disruptet os selv tre eller fire gange. Vi er gået fra trykte kort i brochurer og offentlige planer til at arbejde med digitale kort i dag. Indoor-mapping er det primære hos os i dag. Et centralt anvendelsesområde for os er eksempelvis store kontorkomplekser, fortæller administerende direktør, Michael Gram, der også er medstifter af virksomheden.

- Vi er en global virksomhed med kontorer i Aalborg, København, Texas og München. Vi har netop offentliggjort, at vi nu også åbner kontor i Singapore til dækning af det asiatiske marked. Derfor er det også en mindre del af salget, der reelt foregår i Danmark, tilføjer han.

Selvom den nordjyske virksomhed når bredt ud i den vide verden, er der også nærlokale steder, hvor teknologien er taget i brug.

- Helt lokalt laver vi indoor-mapping til eksempelvis det nye supersygehus, og vi arbejder med Aalborg Universitet. Ude i verden kan det være store indkøbscentre, hvor formålet er at vise vejen til et bestemt produkt. Det kan være alle steder, hvor man har brug for hjælp til at finde vej. Når det kommer til store kontorer, handler det om at udnytte ressourcer, siger Michael Gram.

- Når det handler om kort, er det jo også passende, at jeg er uddannet som landinspektør her fra universitetet i Aalborg, tilføjer virksomhedslederen.

Kamp om kompetencer

Selvom Michael Grams uddannelsesbaggrund ligger i Aalborg, har selve virksomheden MapsPeople en mere nordlig historie.

Gennem størstedelen af dens levetid lå den nemlig i Frederikshavn, inden en tilværelse i Aalborg og en bedre placering i forhold til rekruttering lokkede.

- Derfra fik vi en kort overgang et udviklingskontor i Aalborg, men i 2013 flyttede vi hovedkontoret permanent hertil. Det gjorde vi, dels fordi halvdelen af vores ansatte boede i Aalborg eller syd for Aalborg dengang, og dels fordi vi så kunne tiltrække medarbejdere op til 100 kilometer syd for Aalborg. Men det er også vigtigt for os at være tæt på Aalborg Universitet, UCN og Tech College. De tre uddannelsessteder henter vi en del ressourcer fra gennem nyuddannede, fortæller Michael Gram.

- Kernen for os er helt sikkert, at uddannelsesinstitutionerne er her. Aalborg Universitet sender eksempelvis en hel masse tekniske kandidater ud på arbejdsmarkedet. Det er sådan nogle, som vi skal bruge. Det er helt centralt for os, siger han.

Men med placeringen tæt op ad uddannelsesinstitutionerne i Aalborg kommer der også konkurrence om virksomhedens vigtigste ressource - medarbejdere. Der er nemlig en del tech-virksomheder i Aalborg Kommune, som har brug for de samme egenskaber.

- Der er hård kamp om kandidaterne. Det må vi indse. Det er sjovere at hente en kandidat fra en virksomhed udefra, men der er også strandhugst mellem virksomhederne her i Aalborg. Det kan man ikke undgå. Der er direkte kamp om de gode ressourcer. Derfor gør vi alt, hvad vi kan omkring employer branding. Det er trods alt bedre at have en stor pulje end lille pulje at fiske i. Konkurrence er bare en del af det, og så må vi sørge for at være meget synlige, siger direktøren.

Bløde værdier trækker

Foruden kampen om kandidaterne, der i forvejen befinder sig i eller omkring Aalborg og kommer fra de lokale uddannelsessteder, er det også vigtigt for MapsPeople at kunne trække folk til kommunen, hvor hovedkvarteret ligger.

- Vi kigger meget på, hvordan det er at bo i Aalborg, og om vi kan trække kandidater til, som synes, at det er fedt at bo her. Det handler meget om blødere værdier. Uddannelsen skal stå stærkt, og der skal være et godt kulturudbud i byen. Det handler om, at Aalborg er et godt sted at bo, siger Michael Gram.

Derudover har den internationale virksomhed indrettet sin interne arbejdskultur til at være meget inkluderende.

- Vi har engelsk som corporate language her, og det betyder, at det ikke er et krav, at folk snakker dansk. Vi har knap 20 nationaliteter i hele virksomheden, og der er en del, som er kommet hertil for uddannelsen og besluttede sig for at blive. Måske har de ikke lært dansk eller er ikke så langt med deres danskundervisning. Men det er vi lidt ligeglade med hos os, lyder det fra ham.

På tværs af kontorerne rundt omkring i verden er der knap 100 ansatte i MapsPeople, der i 2021 blev børsnoteret. Forventningen er således, at man kun bliver flere de kommende år.

- Væksten i medarbejdere, der arbejder med salg, vil primært ske i Tyskland, København, Texas og Singapore. Men vores udvikling og processering sker her i Aalborg. Målet er ikke bare at være mange. Vi skal også have mere ud af vores ressourcer. Men vi kommer alligevel til at få flere kolleger her på hovedkontoret de kommende år, eftersom de teknisk tunge ting foregår i Aalborg for os, siger administrerende direktør Michael Gram.

Fakta

Navn: Michael Gram

Titel: Administrerende direktør og grundlægger

Alder: 64 år

Kæphest: En flad organisationsstruktur og et åbent kontormiljø gør arbejdet sjovere og folk klogere

Fritid: Undervandsjagt