Bløde værdier trækker
Foruden kampen om kandidaterne, der i forvejen befinder sig i eller omkring Aalborg og kommer fra de lokale uddannelsessteder, er det også vigtigt for MapsPeople at kunne trække folk til kommunen, hvor hovedkvarteret ligger.
- Vi kigger meget på, hvordan det er at bo i Aalborg, og om vi kan trække kandidater til, som synes, at det er fedt at bo her. Det handler meget om blødere værdier. Uddannelsen skal stå stærkt, og der skal være et godt kulturudbud i byen. Det handler om, at Aalborg er et godt sted at bo, siger Michael Gram.
Derudover har den internationale virksomhed indrettet sin interne arbejdskultur til at være meget inkluderende.
- Vi har engelsk som corporate language her, og det betyder, at det ikke er et krav, at folk snakker dansk. Vi har knap 20 nationaliteter i hele virksomheden, og der er en del, som er kommet hertil for uddannelsen og besluttede sig for at blive. Måske har de ikke lært dansk eller er ikke så langt med deres danskundervisning. Men det er vi lidt ligeglade med hos os, lyder det fra ham.
På tværs af kontorerne rundt omkring i verden er der knap 100 ansatte i MapsPeople, der i 2021 blev børsnoteret. Forventningen er således, at man kun bliver flere de kommende år.
- Væksten i medarbejdere, der arbejder med salg, vil primært ske i Tyskland, København, Texas og Singapore. Men vores udvikling og processering sker her i Aalborg. Målet er ikke bare at være mange. Vi skal også have mere ud af vores ressourcer. Men vi kommer alligevel til at få flere kolleger her på hovedkontoret de kommende år, eftersom de teknisk tunge ting foregår i Aalborg for os, siger administrerende direktør Michael Gram.